Auto moto

Pripreme brodskih motora za zimovanje

PROMO

Snažni, tihi i ekonomični motori ostvarili su ogroman napredak. Čak i po pitanju pouzdanosti gotovo da nema zamjerki, ali opreza nikad dosta jer prljavština, alge i voda posvuda vrebaju!

Bliži se zima i brod treba pripremiti za period duže neaktivnosti, a jedna od najbitnijih stvari je servis na motoru. Treba znati da 80 posto problema s motorima novije generacije proizlazi iz spremnika goriva koji je, kao i cijeli sustav za napajanje, mjesto gdje dolazi do nakupljanja vode, nečisto- ća, kiselina, parafina, pa čak i algi. U svom daljnjem putu, takvi nepoželjni sastojci u gorivu mogu začepiti ulazni filtar, te dovesti do stvaranja štetnih naslaga na osjetljivim sustavima za ubrizgavanje goriva. Stoga je važno prilikom redovitih servisa voditi računa i o tim segmentima koji utječu na pouzdan rad motora, te osim zamjene ulja i filtara obaviti i prikladan tretman sustava za napajanje gorivom. Za to postoji i dodatan razlog. Prema Direktivi 2003/30/EZ dodatak od 5-7% biogenih goriva u Eurosuperu ili Eurodieselu standard je u Hrvatskoj od 2010 g., kao i u EU-u. Planirano je da se do 2020. godine taj udio poveća na 20% i to u svim područjima potrošnje energije. Međutim, iz prethodnog iskustva s biogorivima znamo da stvar s ‘gorivom od kukuruza’, bilo s aspekta ukupne energetske bilance ili okoliša, nije tako sjajna kao što se teži prikazati.

Dodavanje biogenih komponenti gorivu kroz duži period uzrokuje, kao što je već dokazano, depozite ugljika u području injektora, hrđu, plijesni i rast algi u sustavu za ubrizgavanje goriva i tankovima. To može biti uzrok vrlo teških funkcionalnih oštećenja, od siromašnijeg izgaranja do teškog pokretanja motora i skupih kvarova iako je naravno kvaliteta goriva kao Eurosuper (EN 228) ili Eurodiesel(EN 590) unutar predviđenih DIN standarda. Jednostavno rečeno: biogena goriva imaju nešto niži energetski potencijal od konvencionalnih fosilnih goriva te veći sadržaj vode. Upravo to uzrokuje rizik stvaranja hrđe u spremniku i sistemu za ubrizgavanje, rast algi i dovodi do toga da fine mlaznice za ubrizgavanje, kroz koje se gorivo ogromnim pritiskom komprimira (neke već prelaze 2000 bara!) u komore za izgaranje, imaju tendenciju začepljenja naslagama ugljika, a nerijetko dolazi i do zaribavanja. To je pogotovo slučaj na common rail sustavima novije generacije. Međutim, rješenje je u visokokvalitetnim aditivima za benzinske i dizel motore tvrtke Datacol. Prilikom servisa kod punjenja tankova gorivom treba dodati Datacol Fueldat aditiv u preporučenom omjeru. Navedeno gorivo će očistiti spremnike od algi, mikroorganizama, taloga, odstraniti kondenzat(vodu), očistiti sistem za ubrizgavanje od korozivnih naslaga te podmazati pumpu i injektore. Opsežan niz eksperimenata u laboratoriju i u praksi jasno su pokazali visoku učinkovitost ovih aditiva za gorivo. Također je vrlo detaljnom serijom testova ispitana usklađenost upotrebljenih goriva s DIN standardom prije i poslije laboratorijskih testova.

Činjenica je da Datacol aditivi čiste sustave za ubrizgavanje, sprečavaju rast algi, odstranjuju vodu što sprečava koroziju u sustavu, a sve to doprinosi smanjenju potrošnje goriva i prevenciji kvarova. Svakako bismo preporučili da i tijekom plovidbe sa sobom uvijek imate određenu količinu Datacol aditiva u slučaju da pokupite ‘loše’ gorivo na nekoj pumpi diljem Jadrana. Vrlo je bitno da tijekom zimske neaktivnosti zaštitite gorivo u tanku vašeg plovila ovim aditivom. U spremnicima goriva koji se ne koriste duže vrijeme najveća je kondenzacija vode, a dugo razdoblje mirovanja pogoduje i stvaranju gljivica, algi i štetnih taloga. Zanemarivanje takvih pojava može dovesti do vrlo neugodnih i skupih iskustava. Od toga da ostanete na moru s ugašenim motorom/ima zbog začepljenja dovoda goriva do toga da morate piliti trup broda kako bi očistili spremnike od tvrdokornih taloga.

Na sreću, od prošle godine Datacol ima rješenje i za takvu vrstu problematike, a radi se o Datacol Tank Cleaning Systemu (TCS) apsolutnom novitetu u segmentu čišćenja tankova od algi te ostalih nakupina i nečistoća sa kojim se zaokružuje priča o prevenciji, zaštiti i čišćenju sistema za ubrizgavanje goriva te upotpunjuje linija proizvoda Energy Project. Uređaj u kombinaciji s određenim kemikalijama ima sposobnost recirkulacije goriva odvajajući nečistoću s tankova i iz goriva zbog kojih se vrlo često začepe filteri tijekom plovidbe i ugasi se motor, pogotovo za vrijeme nemirnog mora kad nam je motor najpotrebniji. Radi na principu centrifugalne separacije vode i svih nečistoća iz goriva filtrabilnosti do pet mikrona. Nakon tretmana dobiva se optimalna situacija u spremniku koja se nadalje održava Datacol Fueldat aditivom. Zbog svega navedenog iz Datacola su nam preporučili preventivni tretman na svakom servisnom intervalu i posebno prije zimovanja kako bi dobili maksimalni učinak i zaštitu ili po potrebi ako se pojave problemi s gorivom. Također valja naglasiti da su svi čistači u skladu sa zakonskom normom EN 590 za dizel i EN 228 za benzin (Europskih standarda, uredbe u kakvoći naftnih goriva) što bi značilo da ni na koji način ne mogu štetiti motorima. Svakako je bitno znati da Datacol štiti gorivo od degradacije i daje mješavini veću termodinamičku vrijednost čime omogućava potpuno sagorijevanje (iskoristivost) goriva sprečavajući time veću potrošnju i smanjenje snage.

Njušim li ja to tvoj komentar?