Novosti

Brodski motori i voda (ne)idu zajedno

PROMO

SUSTAV GORIVA ZIMI JE DOBRO ZAŠTITITI OD ŠTETNIH TALOŽENJA Na stvaranje neželjenih taloga u gorivu utječe i dodavanje 5 do 7 posto biogoriva u eurosuper ili eurodizel, što na duže staze vodi stvaranju plijesni i algi u sustavu napajanja, ali i za to postoji rješenje…

Razvojem tehnologije brodski motori postali su pouzdaniji, tiši, lakši i ekonomičniji, no ujedno i osjetljiviji na neprijatelje poput vode i prljavštine. Korisno je znati da 80 posto problema s motorima novije generacije proizlazi iz spremnika goriva koji je, kao i cijeli sustav za napajanje, mjesto gdje dolazi do nakupljanja vode, nečistoća, kiselina, parafina, pa čak i algi. U svom daljnjem putu, takvi nepoželjni sastojci u gorivu mogu začepiti ulazni filtar, te dovesti do stvaranja štetnih naslaga na osjetljivim sustavima za ubrizgavanje goriva.

Stoga je važno prilikom redovitih servisa voditi računa i o tim segmentima koji utječu na pouzdan rad motora, te osim zamjene ulja i filtara obaviti i prikladan tretman sustava za napajanje gorivom. Za to postoji i dodatan razlog. Naime, prema direktivi EU-a, u Hrvatskoj je dodatak od 5 do 7 posto biogoriva u eurosuperu ili eurodizelu uobičajeni standard još od 2010. godine. Štoviše, planirano je da se u budućnosti taj udjel poveća na 20 posto.

 

Istodobno, poznato je da dodavanje biogenih komponenti gorivu kroz duži period uzrokuje depozite ugljika u području injektora, te koroziju, plijesan i rast algi u sustavu napajanja i ubrizgavanja goriva. Iako je, naravno, kvaliteta goriva eurosuper ili eurodizel neupitno unutar predviđenih EU-standarda, s p o m e n u t i depoziti mogu biti uzrok raznih funkcionalnih oštećenja, od siromašnijeg izgaranja do teškog pokretanja motora i skupih kvarova ako se nakupe u većoj mjeri.

Jednostavno rečeno, biogoriva imaju nešto niži energetski potencijal od fosilnih, te veći sadržaj vode, što povećava rizik stvaranja štetnih taloženja u spremniku i sistemu za ubrizgavanje. Zbog tiha taloženja fine mlaznice za ubrizgavanje, kroz koje se gorivo ogromnim pritiskom komprimira u komore za izgaranje (negdje pritisak već prelazi 2000 bara!), imaju tendenciju začepljenja, a nerijetko se događa i zaribavanje igli u injektorima, posebno kod common rail motora novije generacije.

Učinkovito i jednostavno rješenje za izbjegavanje ovakvih problema su specijalni aditivi koji se dodaju gorivu. Takve kvalitetne aditive za benzinske i dizelske motore kod nas nudi tvrtka Datacol iz Buja, a pod tim se imenom i prodaju. Kako saznajemo od direktora prodaje tvrtke Alena Viškovića, aditiv u preporučenom omjeru treba dodati prilikom godišnjeg servisa u tank, odnosno po potrebi, ako se pojave problemi s gorivom.

Dok se tako tretirano gorivo bude trošilo, aditiv će očistiti tank goriva od algi, plijesni i taloga, odstraniti kondenzat (vodu), očistiti sistem za ubrizgavanje od korozivnih naslaga, ali i podmazati pumpu i injektore.

Spomenuti efekti aditiva Datacol, napominje Višković, dokazani su nizom testova koji su potvrdili eliminaciju štetnih komponenti iz sustava goriva, a uz to su utvrđeni dodatni korisni efekti tretmana – smanjenje potrošnje goriva (5 do 10 posto), te čišći ispušni plinovi (oko 20 posto). Višković napominje da je i tijekom plovidbe uvijek dobro imati na brodu određenu količinu Datacola kao prvu pomoć u slučaju da se pokupi loše gorivo na nekoj od jadranskih pumpi. Također je preporučljivo tijekom zimske neaktivnosti dodatkom aditiva zaštiti gorivo u tanku plovila, to više što je tada kondenzacija vode najveća, a dugo razdoblje mirovanja pogoduje i stvaranju gljivica, algi i štetnih taloga. Kažimo na kraju da se aditivi Datacol za benzin i dizel nude u pakiranju od 300 ml po cijeni od 199 kuna.

Njušim li ja to tvoj komentar?

Leave a Comment
  1. Pingback: Održavanje goriva