Koji kombi ti zaista treba? Što sve moraš znati prije kupnje?
Ne troši više nego što moraš - saznaj koje je dostavno vozilo po tvojoj mjeri i što može olakšati ili zakomplicirati tvoj posao
Ako si u potrazi za dostavnim vozilom za pretpostaviti je da ti treba za posao ili se seliš pa kakav caddy ili jumper dobro dođu za lakše prenijeti stvari. Nema smisla nabaviti ogroman kombi od četiri tone ako je sve što trebaš staviti u njega nekoliko torba s alatom. Baš kao i u svemu, najvažnije je jasno definirati svoje potrebe i tek onda odlučiti o veličini. Da, veličina je najvažnija; tek nakon toga prelazimo na model i “glazbene želje”.
Veći kombi je skuplji (u startu kad ga kupuješ, ali i u smislu učinkovitosti goriva), a neće ti baš biti piece of cake parkirati ga u gradu. No za pretpostaviti je da ga ne kupuješ da se s njime vozikaš, nego ti treba da “tegli” umjesto tebe – stoga se pobrini da ima potrebnu težinu kako bi mogao izdržati sve što trebaš nositi. Osim veličine i težine, uzmi u obzir i broj putnika. Ako ćeš vući teret, za pretpostaviti je da trebaš veći prostor za utovar robe, no ako ti treba kombi da s njim taksiraš na moru, broj sjedećih mjesta bit će ti prioritet.
Hoćeš li vući teret ili ne još je jedan faktor koji treba uzeti u obzir pri kupnji dostavnog vozila. Većina kombija na benzin i dizel može vući prikolice s kočnicama i bez kočnica (uvijek provjeri tehničke podatke kako bi bio siguran), no mnogim električnim kombijima to nije dopušteno. Čak i ako uspiješ naći električni kombi s kukom, njegov vučni kapacitet bit će puno manji nego kod “frenda” s unutarnjim izgaranjem. Ako trebaš kombi za vuču, također uzmi u obzir veličinu prikolice koju kombi može vući i težinu robe za vuču. Vrsta kombija također može igrati ulogu pa bi onaj na stražnji pogon mogao biti bolja opcija.
Iako bi dodatni “gadgeti” mogli imati manju ulogu neko kad kupuješ automobil, razmisli postoje li stvari bez kojih ne možeš, primjerice trebaš li vrata na bočno otvaranje, Bluetooth, kameru za vožnju unatrag, automatsko kočenje u nuždi i sl. Budi spreman na to da je na tržištu ipak najviše skromno opremljenih kombija, a da ćeš za nabrijaniji model trebati dublje posegnuti u kesu.
Iako karoserija možda nije toliko važna na kombiju kao na automobilu, dobro ju škicni, baš kao i što trebaš škicnuti ima li hrđe i u kakvom je stanju unutrašnjost. Rade li sigurnosni pojasevi, brave, prozori i grijanje ispravno – svakako provjeri. Ako postoji klima uređaj, testiraj ga i uvjeri se da na ploči s instrumentima ne svijetle neke lampice upozorenja.
Ako ti je kombi ključan za posao, daj prednost pouzdanosti. Novi kombiji često dolaze s jamstvom i mogu imati manje mehaničkih problema od rabljenih vozila. Ipak, cijena je cijena, pa pronjuškaj ponudu dostavnih vozila na internetu i vidjet ćeš da se da itekako uštedjeti. S novim je dostavnim vozilima ista stvar kao i s osobnim automobilima – čim izađu na cestu izgubili su na vrijednosti barem 20 posto. Istraži pouzdane modele kombija kao što su Ford Transit, Mercedes-Benz ili Volkswagen Transporter.
Iako smo skloni sva vozila ovog tipa svrstati u isti koš, ipak postoje razlike. Kombi je tako zatvoreno vozilo srednje veličine koje može služiti za prijevoz putnika ili tereta. Dakle, manji je od kamiona i veći od osobnog auta. Dostavno vozilo je širi pojam koji uključuje sva vozila namijenjena prijevozu robe, a koja imaju nosivost do određene granice (obično do 3.5 tona ukupne mase, što ne zahtijeva C kategoriju vozačke dozvole). Znači, to je jedan Fiat Ducato ili Renault Master koji će super poslužiti za logistiku, dostavu robe, selidbe, kurirske usluge.
Postoje i vozila za specijalizirane namjene poput hladnjača, kiper vozila, onih s dizalicom, vatrogasnih i sl., ali tu već imamo posla s profesionalcima.
Bilo kako bilo, za koji god se model odlučiš, uvijek je najvažnije da bude udoban za vozača i da ima lagan pristup utovaru. Slikovito rečeno, tražiš i ljepotu i pamet! Za Mercedes-Benz Sprinter kažu da je vrhunski u klasi kad je u pitanju udobnost kabine, a osim širokih kliznih vrata, ima i opciju s dvostrukim stražnjim vratima s velikim otvaranjem. Uz već ranije spomenute pouzdane modele, Peugeot Boxer često se nalazi na listi udobnih za vožnju i praktičnih za utovar. Ovaj Francuz ima jedan od najnižih pragova na tržištu (oko 53 cm!), što ga čini idealnim za česte dostave. Plus mu je i pravokutni teretni prostor – vrlo praktičan za utovar kutija i paleta.
I na kraju, ne manje važno, potrošnja. Najmanje troše mali i srednji kombiji poput Ford Transit Couriera s kojim 100 km navodno možeš proći s četiri litre goriva. Ako ti je on premali, možda nije Renault Trafic, koji je jedan od najštedljivijih kombija srednje veličine. Bilo kako bilo, s električnim vozilima ili hibridi štedjet ćeš najviše, no ponuda im je još uvijek dosta slaba u odnosu na benzince i dizelaše. Neki od zanimljivih električnih dostavnih vozila su Renault Kangoo E-tech Electric, Citroën e-Berlingo, Opel Vivaro-e…
