Auto moto

Vodič za kupnju rabljenih automobila

Novi ili rabljeni?

Dobro “pronjuškaj” ponudu, a mi ćemo ti otkriti na što sve moraš obratiti pažnju”. Nerijetko su detalji ono što čini razliku između flop-a i drop-a!

Dugovječnost i niski troškovi održavanja ključni su faktori pri kupnji rabljenog automobila. Japanski proizvođači poput Toyote jako popularni među hrvatskim vozačima i za njih najčešće čujemo da su umjereno skupi i da se malo kvare. To je, čini se, najbolji omjer uloženog i dobivenog s potencijalom da „ljubav“ potraje dugo. Volkswagen je klasik i pouzdanog Nijemca za kojeg se još relativno lako mogu nabaviti dijelove teško je skinuti s trona. No, opet, baš kao i u svemu, kupnja rabljenog vozila uvijek je stvar želja i potreba koje treba uklopiti u ograničeni budžet, tako da budi spreman da ćeš možda morati „zažmiriti“ na neke stvari kako bi zadovoljio druge.

OK, hoćeš bijeli SUV, ali savršen model s malo kilometara i s dobrom opremom, pronašao si u plavoj boji. I? Ako nemaš novaca za novi, izbor će ti biti nešto sužen i nećeš moći imati previše „muzičkih želja“, ali neka te tješi činjenica da bi novi auto, čim izađe na cestu, drastično izgubio na vrijednosti. Kod rabljenih je taj „pad“ ipak malo sporiji. Znalci kažu da rabljeno vozilo staro između tri i šest godina najmanje gubi na vrijednosti, pa ćeš ga, poželiš li, u tom razdoblju možda moći prodati za iste pare za koje si ga kupio.

Njemački autoklub ADAC ove je godine analizirao preko 150 različitih modela automobila i analiza je pokazala kako su Mini, Audi 4 i Toyota najpouzdaniji, no neki Toyotini modeli poput Yarisa i RAV-a 4 imali su, primjerice, slab akumulator. Visoko kotiraju i Mazda, Lexus i Honda te još jedan Japanac – Subaru. Ovo su službene brojke, no ima nešto i u osobnom dojmu.

Kad kupuješ rabljeni auto isprobaj ga, jer važno je osjetiti ga, vidjeti kako se ponaša na cesti, je li ti “legao”… Provjeri mjerač temperature kad ga pokreneš. Je li prodavač prethodno zagrijao auto? Ako jest, zašto? Pregrijava li se brzo? Dok voziš, pokušaj ubrzati uzbrdo pri niskim okretajima (u visokom stupnju prijenosa) da provjeriš drži li dobro cestu ili proklizava. Ako maknete ruke s volana, vuče li auto u stranu ili ide ravno? Kako se ponaša na neravnoj cesti? Koliku buku stvara? Sve su to pitanja koja mogu biti presudna u odluci o kupnji.

Kad auto prođe najvažniju kontrolu, tebe, onda obvezno nađi pouzdanog majstora koji će provjeriti stanje motora, lima i ostale cake. Važno je pregledati automobil pri dnevnom svjetlu, jer kiša ili mrak mogu sakriti puno toga. Neka te mala udubljenja ili ogrebotine previše ne obeshrabruju, mogu se prilično jeftino popraviti, ali ih svakako iskoristi za pregovaranje o cijeni.

Provjeri i sve elektroničko: podigni i spusti prozore, uključio radio, provjeri kako puše klima…

Loši mirisi mogu biti vrlo neugodni i teško ih se riješiti, osobito ako se u automobilu pušilo – neka ti i to bude argument za spuštanje cijene.

Da moraš provjeriti štima li sve s papirima, to ti i ne moramo govoriti, ali ako je automobil imao puno vlasnika u kratkom vremenskom razdoblju, to bi moglo biti potencijalno problematično.

Zapamti, niska kilometraža nije uvijek ključna stavka; dobro održavani automobil s više kilometara može trajati duže nego “izraubani” s niskom kilometražom. No, ako automobil ima malu kilometražu, ali izgleda jako istrošeno, to je alarm za dodatnu provjeru. Važno je i tko ga je vozio prije tebe, u koje ga je svrhe koristio, a neće biti na odmet ni ako je auto bio pažen i mažen u kakvoj garaži.

Konačna odluka o kupnji rabljenog auta ovisi o tome što tražite i za što vam automobil potreban. Ako će to biti tvoj obiteljski automobil sljedećih 10 godina, možda bi imalo smisla platiti više za opremu (posebno sigurnosnu) koju dobivaš. Kupnja automobila, pa i rabljenog, velika je investicija, stoga dobro “njuškaj” sve dok ne budeš siguran u svoj izbor.