Kako kupiti motocikl (i sigurno se odvesti kući)?

Došlo je vrijeme da san o dva kotača konačno pretvoriš u stvarnost, a ne znaš od kuda početi? Nastavi čitati jer u idućim redovima donosimo vodič za kupnju prvog motocikla, u kojemu možete saznati osnove o vrstama ovih jurilica koje odgovaraju za različite potrebe, što znači i kako odabrati jačinu motora te koje su „cake“ iskusnijih poznavatelja sigurne dvokotačne vožnje, na koje obraćaju pozornost prije kupnje.
- Gdje ćeš se voziti?
„Pitanje svih pitanja“ prije kupnje vozila odnosi se naravno i na motocikle. Oni se najosnovnije dijele na mopede, skutere i motocikle – s napomenom da za mopede, odnosno male modele do 50 ccm nije potrebna vozačka dozvola A kategorije, već se njime može upravljati i s dozvolom za automobil (B). Ipak, ako kupuješ prvi motocikl, općenite su preporuke uzimanje modela do 600 ccm (kubika), a željena namjena – svakodnevni prijevoz, vikend i duža putovanja ili avanturizam i zabava, odvest će te do konkretnog modela koji će biti idealan za tvoje potrebe. Neki početnici rade grešku birajući motocikl koji je presnažan, ne odgovara njihovoj građi ili je težak za upravljati, zato dobro iskoristi probnu vožnju i uvjeri se hoćeš li moći upravljati.
- Kako pretraživati vrste motocikala
Uz osnovnu podjelu na već spomenute mopede, skutere i motocikle, važnije je znati kako se dijele sami motocikli prema namjeni. Cestovni motocikli (među kojima su najčešći takozvani „naked“ ili „goli“), skuteri s više od 50 ccm, ali i neki modeli choppera bit će kategorije koje ćeš pretraživati ako ćes svoj motocikl uglavnom koristiti svaki dan ili za vikend putovanja. S druge strane, u kategorijama sportskih i enduro/cross motora naći ćeš modele za hobi na posebnim stazama. Marka, model, godina proizvodnje i kilometri ovisit će prvenstveno o tvom budžetu, a valja napomenuti kako prosječan motocikl prijeđe oko 4 do 5 tisuća kilometara godišnje pa već na instrument ploči možeš imati pokazatelj ukoliko je nešto neobično. Kad isfiltiriraš prema ovim karakteristikama, odaberi motocikle koji ti se najviše sviđaju i kreni u avanturu.
- Osobna iskaznica motocikla – prometna dozvola, servisna knjižica VIN i probna vožnja
Prije nego se uputiš na probnu vožnju, provjeri sve dokumente motocikla koji se prodaje. Idealno je kupiti ga od vlasnika, a ne posrednika, jer će najbolje odgovoriti na sva pitanja. VIN broj koji se nalazi na vratu motora (okomito) reći će ti sve o povijesti motocikla – je li prijavljen u prometnim nesrećama, je li bio ukraden i slično, a servisna knjižica o redovnim i izvanrednim servisima (savjesni vlasnici vode računa i znaju odmah odgovoriti na kojem su kilometru što mijenjali, a motocikli obično ne zahtijevaju veće zahvate na motoru proije 10 tisuća km). Iskusni vozači savjetuju da se najaviš dan prije probne vožnje i zatražiš da motor bude hladan, odnosno nevožen noć prije, kako bi se bolje čule eventualne poteškoće, koje uključuju preglasno i otežano paljenje, neravnomjerne taktove u mirovanju (leru), zveckanja metalnih dijelova i slično. Kad sjedneš, stopalom trebaš u potpunosti moći dodirnuti tlo.
- Što sve još treba pregledati na motociklu?
Prije svega – kočnice. Nakon samog motora, najvažnija su stavka da se sigurno odvezeš kući. Pogledaj koliko su istrošeni diskovi i isprobaj ih u vožnji – trebale bi imato dovoljno snage, što ćeš osjetiti u stiskanju. Gume – pregledaj njihovu istošenost, troše li se samo na jednoj strani? To može sugerirati neujednačenost ili povijest vožnje po trkaćim stazama. Ulje – ako je tamno to može značiti da je staro – ulje mora biti bistro i smeđe boje te, naravno, ne smije nigdje curiti. Ovjes motora – nakon potiska prednje vilice prema dolje uz stisnutu kočnicu, čemu se motocikl treba opirati, mora se vratiti u prvobitan položaj.
Važno je još provjeriti i rasvjetna tijela rade li svi žmigavci, truba i ostali dodaci koji se pokreću elektronikom. Pregledaj motor i izvana – ako ima oštećenja, ogrebotina ili sitnih uleknuća, i to će ti reći o vrsti dosadašnje vožnje. Volan ne smije zapinjati i ne smije ti ga biti preteško upravljati. I posljednje, ali ne manje bitno – dimi li iz motocikla i koje boje i mirisa. Plavkasti dim i miris paleži – nisu dobri.
- Koja je dodatna oprema?
Uz odgovarajuću kacigu kao obveznu, među osnovnu opremu spadaju i jakna, rukavice i čizme. Nošenje kacige (uz drugu opremu), prema nekim svjetskim statistikama, smanjuje rizik od ozbiljnih ozljeda ili smrti za otprilike 40 posto u nesreći. Motociklištičke jakne posebno su dizajnirane za zaštitu trupa i ruku u slučaju nesreće pa te obična kožna jakna neće jednako zaštititi. Za dulja putovanja, tu su i posebno dizajnirane hlače koje smanjuju ozlijede u padovima, te štite kosti i zglobove nogu. Od velike su koristi i rukavice koje, osim od ozlijeda, štite kožu od vjetra i sunca, a prilikom kupnje pazi da ti nisu nimalo velile ili male jer njima moraš čitavo vrijeme upravljati.
Nadamo se da smo ti bar malo pomogli u prvim koracima, a sad u potragu za motorom!