Nije niti svaka prodaja dobar “deal” – kako prepoznati lažne kupce?
Kod poslovanja na internetu, ali i bilo kakve komunikacije digitalnim kanalima gdje komuniciramo ili poslujemo s digitalnim identitetom trebamo biti oprezni. Digitalni identiteti s kojima komuniciramo mogu biti dobronamjerne i stvarne osobe ili kompanije, ali i zlonamjerni prevaranti koji će iskoristiti tuđi identitet lažnim predstavljanjem, a da bi ostvarili financijsku dobit ili napravili štetu.
Senzori za ‘sprječavanje prijevare’ nam se često ne uključe kad u komunikaciji druga strana nama nešto ‘daje’, odnosno kad smo u poziciji prodavača. Međutim, i kada prodajete, osjećaj sigurnosti kod prodaje i vašu namjeru da uspješno prodate potencijalni napadač može iskoristiti da vas uvede u komunikaciju u kojoj biste mogli biti prevareni. Takve primjere pokušaja prevare prodavača mogle su se primijetiti unazad nekoliko dana.
Potencijalni kupac se, u tim slučajevima, javio nekim od digitalnih kanala koji prodavač koristi kao kontakt za oglas (npr. chat, SMS, e-mail) i obavijestio da je zainteresiran za kupnju predmeta koji je oglašen te tražio dodatne informacije. Prvi razlog za sumnju na prijevaru je bio kontakt na stranom jeziku ili lošem hrvatskom ( budući da usluga Google prevoditelja još nije savršena). U ovakvom slučaju dovoljno je zapitati se ima li osoba u Engleskoj ili Njemačkoj zaista potrebu kupiti stolić, igraću konzolu ili čak automobil koji se prodaje u Hrvatskoj?
Na odgovor da je predmet dostupan, prevarant u navedenom slučaju daje dovoljno osobnih podatka i jedino što traži je podatke za uplatu. Ova naizgled sigurna komunikacija razlog je zbog kojeg neki korisnici možda nisu dovoljno na oprezu prilikom prodaje. Prodavatelju su najčešće poslani tuđi podaci, na što on odgovara svojim ispravnim podacima za uplatu.
Primjer sumnjive komunikacije koja može značiti prevaru prodavača
U navedenom primjeru prijevare cilj prevaranta je nastaviti komunikaciju i navesti prodavatelja da uplati manji iznos kako bi uplata sjela na račun ili pak zaraziti računalo prodavatelja, jer će on svakako otvoriti privitak koji mu je poslan sa potvrdom o uplati.
Radi sigurnog i uspješnog trgovanja putem interneta općenit je savjet je da ne ulaze u komunikaciju s kupcem ukoliko se upit učini sumnjivim, da se ne uplaćuju nikakvi predujmovi kako bi uplata za prodani predmet potom navodno sjela na račun i da budu izrazito oprezni prilikom otvaranja privitaka u takvoj komunikaciji.
Njuškalo brine o sigurnosti svojih korisnika prilikom trgovanja te ih redovito educira o najnovijim načinima i pokušajima prevare, poput navedenog. U poglavlju Savjeti za sigurnost možete pronaći primjere kako prepoznati lažnu komunikaciju putem e-maila, kako prepoznati lažne SMS-ove, kako uočiti lažne web stranice (phising) i druge korisne informacije. Ukoliko ipak dobijete neobičan upit za predmet koji prodajete, svaku sumnjivu komunikaciju pošaljite e-mailom na podrska@njuskalo.hr, kako bismo mogli na vrijeme reagirati.