Njuškalo blog Novosti

Evolucija digitalnih iskustava korisnika – Digital Trends 2015

TRI GLAVNE SKUPINE

Došlo je vrijeme kada su granice između onoga što nazivamo digitalnim i stvarnim svijetom jako zamućene. Nagla pojava društvenih mreža u prošlom desetljeću dovela je do toga da s čitavim svijetom dijelimo sve više informacija. Seoba usluga u digitalni svijet, posebno u rješenja u oblaku dovela je do stvaranja goleme količine podataka.

Na kraju svega, postavlja se pitanje što radimo s tim podacima, mi kao korisnici i pružatelji usluga. Zanimljiva saznanja iz korisničke perspektive je predstavio Microsoft svojim novim istraživanjem pod nazivom „Digital Trend 2015: The evolution of digital consumer experiences“.

Istraživanje se provodi već treću godinu zaredom i donosi nam pogled na svijet korisnika digitalnih usluga širom planeta. Prije svega, navode kako raste obaviještenost korisnika o tehnološkim rješenjima koja poboljšavaju kvalitetu života. Svaki trend govori nam o promjenjivosti veze između korisnika i uređaja, platformi, aplikacija i robnih marki.

Nažalost, u istraživanje nije bila uključena Hrvatska, već 13 velikih svjetskih tržišta: Brazil, Kanada, Kina, Francuska, Njemačka, Italija, Nizozemska, Rusija, Španjolska, Švedska, Ujedinjeni Arapski Emirati, Velika Britanija i Sjedinjene Američke Države. Time nije umanjena vrijednost istraživanja, jer prema svim dostupnim podacima, naše tržište u mnogim stvarima prati svjetske trendove iako je primjetan nedostatak sredstava kako bismo i postavljali trendove. Dobivenim rezultatima korisnici su se podijelili u tri glavne skupine:

1. Cijeni me (Value me)
2. Izvođač (The performer)
3. Istraživač (The explorers)

Prvu skupinu čine potrošači koji su svjesni vrijednosti informacije koje ostavljaju robnim marka. U istraživanju se navodi podatak da je čak 49 posto potrošača globalno svjesno da poduzeća imaju koristi od njihovih podataka, ali da ne znaju kako izvući neku korist za sebe iz tog odnosa. Možda je glavni problem što i poduzeća ne komuniciraju dobro za što sve koriste podatke dobivene od svojih kupaca. S pravodobnom informacijom i svrhom prikupljanja takvih podataka, korisnici bi lakše bili uvjereni da je dijeljenje podataka korisno za njihovo iskustvo kupovine te da zauzvrat dobivaju osobnu uslugu.

Za razliku od dosadašnjih iskustava kupovine, osobni pristup treba dobro izbalansirati da ne prijeđemo finu granicu koja dijeli poznavanje osobe i njenih navika od uhođenja. Jedan od muških sudionika istraživanja izjavio je da je prikazivanje oglasa koji mu se ne sviđa neželjena poruka, ali oglas koji mu koristi i sviđa mu se jest usluga. Možda je upravo personalizacija oglasnih poruka budućnost oglašavanja jer algoritmi koji uočavaju potrebe i probleme korisnika te nude prigodna rješenja uzimaju sve više maha u digitalnome svijetu.

Zamjetno je i da se mijenja doživljaj digitalnog dijela gdje on postaje dio stvarnog svijeta, a ne nešto što postoji samo u virtualnome svijetu. Zbog toga je važno da se možemo s lakoćom „prebacivati“ između ta dva svijeta kako bismo bili efikasni u svakom dijelu svog života, i poslovnog i privatnog života , budući da to nisu više samo komunikacijski uređaji nego dio mnogo šireg iskustva.

Time dolazimo do druge skupine koja želi upravljati svojim digitalnim identitetom jer su svjesniji da je gotovo nemoguće ostati anoniman u moru podataka koje nas okružuje. Korisnici žele mogućnost upravljanja dužinom zadržavanja njihovih podataka u bazama. Ovo predstavlja izazov za oglašivače koji ne mogu nuditi kontekstualne oglase ako ne znaju tko je s druge strane. Ispostavlja se na kraju da to nije više samo čin brisanja vlastitih podataka nego i prilika da se upravlja svojom digitalnom osobnošću kroz društvene medije i dijeljenjem podataka koji će biti dio digitalne slagalice osobnosti korisnika. Tu dolazi do izražaja rastući segment „kvantificiranog ja“ kroz razne aplikacije za mjerenje vitalnih znakova kao i osobne uređaje, a najčešće u obliku ručnih satova, koji nas prate kroz dan i povezani su s našim mobilnim telefonima i uslugama u oblaku.

Zadnja skupina su istraživači, skupina koja je možda najviše samo po sebi razumljiva. Radi se o korisnicima koji su otvoreni za nova iskustva, kako je to vlastitim riječima opisao jedan sudionik da zna što mu se sviđa, ali moguće je da postoji nešto što nije vidio nikada prije, a da je to zaista nešto što voli… Ovi korisnici očekuju da ih robne marke dovedu do novih saznanja koja će nahraniti njihovu znatiželju i omogućiti im da se dodatno informiraju i rastu kao osobe. U čitavom tom iskustvu otkrivanja novog, važno je uzbuđenje, iznenađenje i različitost kako bismo istražili nova digitalna iskustva, medije i sadržaje ili samo njegovali nove interese.

Na Njuškalu se trudimo informirati posjetitelje o svim stvarima koje se tiču skupljanja njihovih podataka pa tako svakom posjetitelju koji nas prvi puta posjeti pružamo jasnu informaciju kako može upravljati svojom privatnošću na našim stranicama. Osim toga, nudimo i prijavljivanje na naše stranice putem Facebooka čime dajemo korisniku društvenu dimenziju njegovog profila na Njuškalu. I zadnje, ali ne i najmanje važno, Njuškalo je mjesto za istraživanje navika trgovanja raznih profila korisnika, s obzirom na izbor koji se proteže od novog doma, preko sigurnog prijevoznog sredstva, zabavnih sadržaja (televizori, igraće konzole, tableti, mobiteli…) do najrazličitije literature. Pravi je to raj za istraživače i lovce na povoljno trgovanje.

Više o svemu, kao i cjelokupno istraživanje moguće je pogledati na sljedećoj poveznici: Digital Trends 2015.

Njušim li ja to tvoj komentar?