Njuškalo blog Auto moto

Za odabir dobrih zimskih guma, ključni su stanje, dubina profila i DOT

SIGURNOST U VOŽNJI

Zainteresirani  ste za kupovinu novih zimskih guma za vaše vozilo, ali niste u potpunosti sigurni trebaju li vam uopće? Odgovor je, vrlo vjerojatno vam trebaju, a dalje pročitajte i zašto.

Automobilske gume nužno su kompromis između mnogih bitnih i poželjnih osobina. Moraju biti tihe, udobne i izdržljive, a istodobno imati vrhunsko prijanjanje u svim vremenskim uvjetima, po mogućnosti uz malu potrošnju goriva. Budući da je nemoguće zadovoljiti sve uvjete u jednoj gumi, prave se gume prilagođene zahtjevima određenih grupa potrošaća, pa tako imamo eko gume, gume visoke izdržljivosti, gume visokih performansi i slično.

Zimsko vrijeme predstavlja jedan poseban set uvjeta kojemu se proizvođači guma moraju prilagoditi. Naime, ljetne gume ispod određenih temperatura (obično se kao granica uzima 7°C) postaju strašno tvrde, te gube svoja svojstva i  u standardnim suhim i mokrim uvjetima. Negativna svojstva ljetnih guma na hladnom vremenu su:

  • Produženi put kočenja na suhom i mokrom
  • Lošija dinamička svojstva – proklizavanja pri manjim brzinama
  • Lošije ubrzanje iz mirovanja zbog smanjenog prijanjanja
  • Vrlo loše držanje podloge na snijegu i ledu

Zimske gume su posebno dizajnirane da ne pate od ovih negativnih osobina. One su napravljene od mekše smjese, tako da na niskim temperaturama zadržavaju potrebnu elastičnost. Profilu takvih guma također se poklanja posebna pažnja, te one sadrže više elemenata sa naglašeno oštrim rubovima za bolje kopanje u snijegu. Vjerojatno ste na zimskim gumama primijetili i velik broj uskih poprečnih ureza u gumi – ti urezi nazivaju se lamele i njihova svrha je da nakratko upiju vodu na ledenoj površini, kako bi bio omogućen suhi kontakt gume sa ledom. Sve ove tehnike drastično poboljšavaju performanse zimskih guma u hladnim uvjetima, te po snijegu i ledu.

Da rekapituliramo, prednosti zimskih guma nad ljetnima u zimskim uvjetima su:

  • Bolja dinamička svojstva na suhom, mokrom, ledu i snijegu
  • Kraći put kočenja na suhom, mokrom, ledu i snijegu
  • Znatno veća trakcija i upravljivost u uvjetima snijega i leda

Kod kupovine rabljenih guma potrebno je uz općenito stanje gume (kvrge, poderotine i ostala oštećenja) obratiti pažnju na starost gume i dubinu profila.

Starost gume lako je utvrditi pomoću tzv. DOT oznake koja se obično nalazi na samo jednoj strani gume. Unutar te oznake nalazi se četveroznamenkasti broj, npr. 2412, od kojeg prve dvije znamenke označavaju tjedan proizvodnje, a druge dvije godinu proizvodnje gume. Starost gume generalno ne bi smjela biti više od pet godina jer smjesa gume s vremenom otvrdne i gubi svoja svojstva prianjanja.

Dubina profila direktno utječe na sposobnost gume za odvođenje vode i trakcije u snježnim uvjetima. Iz tog razloga dubina profila zimske gume ne bi nikad smjela biti manja od 5 milimetara (zakonska regulativa kaže 4 milimetra), a poželjno je da bude oko 7 milimetara.

Konačno, ukoliko koristite zimske gume, znači da u to vrijeme štedite svoje ljetne gume te ćete u globalu napraviti istu kilometražu sa setom zimskih i ljetnih guma, kao i sa dva seta ljetnih, a sve to uz značajno veću sigurnost u zimskih uvjetima.

Njušim li ja to tvoj komentar?